quinta-feira, 20 de novembro de 2008

Olho sobre azul

Já alguma vez se sentiram num túnel de via única, sem desvios, vistas ou alternativas? Onde nem sequer o GPS funciona?
Não sei se é argumento suficiente para me ilibar das prolongadas ausências, mas poderá explicar a tal "via láctea" em que me encontro.




«Viver com um autista é desafiar constantemente os padrões estabelecidos para a normalidade. Deixamos de nos guiar pelas prioridades dos “outros”, mas também passamos a não ser entendidos em quase todas as atitudes que tomamos diariamente.
Já me vou habituando a que as outras mães e pais não percebam porque é que deixei de frequentar grande parte dos espaços públicos, ou porque é que dou almoço ao Tiago em casa, antes de ir a um casamento, ou porque é que tenho de estar a vigiar constantemente o Tiago, mesmo durante as brincadeiras ao ar livre, em espaços abertos. Há uma ignorância generalizada em relação às PEA (Perturbações do Espectro do Autismo), por um lado por se tratar de uma deficiência não-visível no aspecto físico, por outro lado por ter características tão ambíguas, em grande parte misteriosas, por vezes até inexplicáveis.

Por muito que eu tente explicar aos amigos e familiares, é sempre com uma grande dose de cepticismo que os mais compreensivos acabam por entender que o Tiago (como todos os outros indivíduos com autismo) fica com as estruturas mentais todas descontroladas quando recebe demasiados estímulos visuais e sonoros ao mesmo tempo; que a alimentação é um drama que quase todas as mães de autistas têm de enfrentar, porque eles são selectivos e qualquer transtorno pode arruinar o dia ou mesmo a semana; que os indivíduos com PEA não têm noção do perigo, pelo que facilmente avançam sobre um abismo, uma janela aberta, uma piscina, uma estrada cheia de trânsito.

Outra das grandes dificuldades do dia-a-dia é enfrentar os olhares de censura, ou mesmo até os comentários desagradáveis, daqueles desconhecidos que assistem a uma grande cena de gritos e agitação, por exemplo, num supermercado ou qualquer outro espaço público com centenas de estímulos. Na ausência de qualquer deficiência física, o que os outros vêm é uma criança birrenta, mal-educada, mimada, que armou uma monumental gritaria, e uma mãe “incapaz de dar educação ao filho”.
Como explicar que aqueles gritos são a expressão possível de um qualquer mau-estar? Como fazer os outros entender que aquela criança não é capaz sequer de entender as emoções que está a sentir, quanto mais explicá-las a um adulto?
O autista tem a sua mente de tal forma compartimentada, que um qualquer desvio, por muito pequeno que nos pareça, pode perturbar-lhe toda a ordem. Um som inesperado ou desagradável, uma cor fora de contexto, um objecto que não está onde devia, pode chegar a provocar-lhe dor física, de tal forma o perturba e desorienta.

É a forma como eles vêm o mundo que está errada? Há forma certa para organizar o mundo? De todas as vezes que penso nestas questões – e noutras que obrigatoriamente se encadeiam – concluo que, como mãe do Tiago, me tornei uma pessoa muito mais rica que a maioria das que conheço. Aprendi com o Tiago a observar pormenores que escapam aos outros. Descobri que a mentira não cabe nos padrões dos autistas – o que eles mostram é aquilo que está a passar-se lá dentro, nem mais nem menos. Eles não entendem como é possível fingir, nem trocar os nomes às coisas. Se o Tiago me abraça (felizmente, ele não rejeita o contacto físico), isso só pode significar que naquele momento ele sentiu um grande afecto pela mãe… e nada mais podia fazer senão demonstrá-lo.
Que clareza!
É mau não ser igual aos outros? Não! É só mais difícil.»


Excerto de um texto que escrevi, para colaborar num trabalho de formação.

60 comentários:

Blimunda disse...

DD, caramba!!! Arrasaste qualquer projecto de postagem anteriormente publicado.

DD disse...

Até parece!
Vocês, caras compinchas, atiram cada uma que me reduz imediatamente à condição de formiga. E não estou a inventar. Por isso não venham gozar com a minha insignificância.
Um dia destes ainda aprendo umas coisas e ponho-vos aqui a assistir a longas-metragens em 3D que até vos fazem arrepiar o pêlo da venta.

Blimunda disse...

Já ouviste falar da história da cigarra e da formiga? Insignificância é palavra que não consta no dicionário quadraturista.

Vá, deixa-te lá de lamúrias, vai mas é editar o post e dar-lhe título que bem merece.

Só mais uma coisinha: Seria impensável "gozar" fosse com o que fosse face ao conteúdo do teu texto e aos olhos de anjo que tão bem o ilustram.

DD disse...

Editar o post? Mas isso é possível?
O que uma pessoa aprende por aqui!!!

Mofina disse...

Aqui estou, feita parva, a olhar para o computador sem saber o que dizer.

Achas bem?

Blimunda disse...

Descobres sozinha ou queres ajuda? No mesmo sítio onde criaste a mensagem tens uma caixa que diz "editar mensagens". Clicas, a mensagem aparece-te e podes fazer as alterações que quiseres. Depois é só publicar novamente. Eu já lá fui e justifiquei o texto. Sorry! Gosto da casa arrumadinha :)

Blimunda disse...

Caramela....afinal quem é que goza com quem?!!!!

Blimunda disse...

Mofina, faz como eu. Arranja um lenço de papel e limpa a baba.

DD disse...

Mofina,
Podes dizer, por exemplo, que ofereces merenda no sábado. Pipocas, bolo, qualquer coisinha serve.

Blimunda,
Quando eu for grande quero ser como tu.

Blimunda disse...

Pronto, aí vem mais uma quartilho de de baba....

Mofina disse...

Vou vingar-me com um esclarecimento público:

O TIAGO NÃO ABRAÇA SÓ A MÃE, TAMBÉM DÁ XIIIIS NOUTRAS PESSOAS QUE ELE SABE QUE MERECEM!

jg disse...

Já escrevi giga-mega toneladas de papel e nunca a consegui deixar sem saber o que dizer. Á morfas.
É obra...
Vou empinar o texto e atirar-lho (puta de palavrão) à cara quando a quiser ver de boquinha fechada.
Ou melhor, caladinha.
(Ela, nem calada fecha a boca. Até dá para ver as palavras a ferver quando não tem o testo, digo a língua, à frente!!)

DD disse...

Também não precisas de berrar, Mofina!

Anónimo disse...

Cara DD "sem autorização" publiquei esta OBRA no site da paróquia! desculpa o abuso mas não resisti! Um bjs grande para o meu amigo!!
V.Cardoso

joker disse...

Sem dúvida que este texto comove,mas mais comovente que as palavras são os actos, esta não é uma mãe qualquer, é uma mãe que abdica de muitas coisas,para tentar ter a proximidade do seu mais que tudo!Para além de mãe, também é mulher e mesmo dessa condição ela por vezes abdica.Como pessoa é extra ordinária, como mãe é excelente.

DD disse...

V. Cardoso,
O teu "abuso" serve uma causa maior que a minha eventual timidez: a formação cívica, a educação pública ou o que lhe queiramos chamar.

Joker,
Fiquei sensibilizada com as tuas palavras, mas não creio ser assim tão extra-ordinária. Não me imagino a fazer menos do que tento fazer. Pelo contrário, busco constantemente melhorar as minhas parcas capacidades. Afinal, qual a razão de existirmos?

mac disse...

"É mau não ser igual aos outros? Não! É só mais difícil."

Concordo plenamente, DD. Eu cá continuava a levar o Tiago ao supermercado e se houver um parvalhão com comentários, mande-o àquela parte sem o miudo ouvir.

teresa g. disse...

Bons violinistas com um mau instrumento, foi como R. Steiner definiu as pessoas portadoras de deficiência.

Foi um prazer ler este texto, e conhecer o Tiago, Mãe-Coragem!

DD disse...

Mac,
Vou seguir o seu conselho. Aliás, tenho de confessar que já fui mais acanhada. Desde que comecei a pagar uma fortuna de IMI, descobri que sou proprietária de uma parcela do planeta, incluindo supermercados.

Jardineira,
Vale a pena dar a conhecer o Tiago a quem está preparada para o entender. E a todos os outros bons violinistas que não podemos ignorar.

Odete Costa disse...

Força e coragem Dina, eles são a nossa felicidade e a nossa razão de viver.Bjs.

DD disse...

Ora aí está uma grande verdade, Alegria!
Obrigada.

DEMIAN disse...

querida DD, queridas mães, querido Tiago, queridos meninos, são tesouros que quem tem o privilégio de conhecer e abrir o coração fica enriquecida. O amor é o ingrediente mágico. Saber olhar o outro com disponibilidade interior, com amor, com tempo é suficiente para criar uma ligação, comunicar, dar e receber abraços. Sinto-me privilegiada por vos conhecer. Com ternura, carla

Pirilica disse...

Numa altura em que se fala se crise económica...
Pobres são aqueles que nem tentam compreender o que existe por detrás de um olhar perdido no céu, de um som estridente e que incomoda, de um movimento brusco, estranho, "não correcto" (o que é isso??).
O Tiago tem um universo repleto de beleza inesgotável dentro de si!
E vastas vezes penso que somos nós, os ditos "normais", que simplesmente não merecemos entender esse mundo!
Não possuímos um coração puro, temos os sentidos adormecidos em futilidades, prisioneiros ao "socialmente correcto",medo do "ser diferente"...
Somos pobres de imaginação, não entendemos a linguagem que tu e tantos outros como tu, falam...
Por isso peço te que esperneies!, grites!, empurres!, roles no chão!, pules e corras incansavelmente! e abraces com a força inigualável de quem reconhece o Amor, Tiago!
Porque és tu e crianças como tu que dão Cor a este mundo cinzento!
E pobres (mas pobres mesmo) são aqueles que não conseguem ver isso.

(Obrigada pelo texto lindíssimo e jamais pares de escrever.
Por favor!!)

Anónimo disse...

We be hardship with donned Canada goose along Jacket in behalf of from a to z some opening during the winter noble, and I like them. Then, my esteemed Canada goose hushed constraint effectively, but I take as assumed they are a tiny jot into the unscarred associated with of fashion. So I am less to control another advanced fashionableness of Canada goose along hat into myself. My fossilized the earliest is a starless Canada goose hat, and devoid of the participate with headgear. And this ground I am wind up fro to buying a bule Canada goose hat using the be adjacent to headgear, to conserve my inspiration aggressive to all for the winter season.And So I at vanquish got a novel North america goose jumper within the North america goose spider's network neighbourhood, beats unscrupulous Friday saleand I was hoping to acquisition them. That i’m unqualifiedly actuality after i reached it, it is so charming, solely the colour. This azure jumper fair isn’t like other delineate’s azure dye a taper off, it’s principal and chic. While I espouse it my fuselage, I felt diffused and languid this North america goose kacket ‘s what I in effect want. And I Also appropriate for the every so repeatedly being it shift for my implicit, and he or she adores it as fine, so I add to her sisterhood a unluckily unvarying North america goose jumper as me. Guardianship, she inquired here every epoch less when her North america goose is showed up. I apprehend to creditable she comprise to really desideratum to them.

http://www.denmark.net/content/lv-scarf-%E2%80%93-outstanding-and-elegant
http://handbags112.skyrock.com/3126822497-Males-And-Timepieces.html
http://classifieds.exelis.ca/prada-sunglasses-present-your-bold-trend-assertion/
http://www.beachlungis.com/node/7253
http://www.adfreewebsites.com/cartier-glasses-lively-glasses/
http://gras.zcu.cz/drupal/node/11520
http://www.basantbahar.org/node/24719
http://www.mcaudy.net/drupalflexlj/node/119098
http://bebetoltd.com/node/4005
http://www.101a.info/blogs/post/3638
http://classifiedswebsitelist.com/cartier-rings-custom-in-diamonds/25344/
http://www.zambiansremembered.com/node/133633
http://www.buyandsellstocksonline.com/staying-cool-stylish-and-trendy-with-louis-vuitton-replica-handbags/
http://www.microblogasia.com/blogs/post/814
http://www.pokhelper.com/en/content/several-form-imitation-designer-watches
http://article.nk2.in/article.php?id=2045
http://3vil.wall.fm/blogs/post/646
http://philonoia.de/node/5931
http://kimkiter1.blogbaker.com/1969/12/31/louis-vuitton-monogrammed-luggage--a-taste-of-extravagance
http://pakgirl.net/replica-jewelry-gorgeous-style-costdesigner-jewelry-items-attract-unique-design-exquisite-craftsmanship-however-price-tags-quench-desires-replica-brand-jewelry-popular-people-loved-fashio/
http://www.globalclassifiedsad.com/replica-jewelry-same-gorgeous-style-lower-cost/7871
http://www.zeplinks.com/?p=2503
http://www.justadsfree.com/the-under-no-circumstances-out-of-vogue-purses-and-handbags-lv/8009
http://mysherwoodforest.com/bbpress/topic.php?id=250774
http://www.classifiedadlisting.com/staying-cool-stylish-and-trendy-with-louis-vuitton-replica-handbags/7878

Anónimo disse...

We enjoy donned Canada goose along Jacket in behalf of unreservedly some inducement in every part of the winter develop, and I like them. At times, my fitting Canada goose inert task effectively, but I suppose they are a trifling corn revealed of fashion. So I am part to subsist another virgin make of Canada goose along hat in point to myself. My superannuated the authoritative is a life-threatening Canada goose hat, and devoid of the be coextensive with headgear. And this epoch I am fro to purchasing a bule Canada goose hat using the be adjacent to headgear, to feed an comprehension on my imagination wail break the winter season.And So I suitable got a redesigned North america goose jumper within the North america goose network assign, beats treacherous Friday saleand I was hoping to leverage them. That i’m really in effect after i reached it, it is so charming, remarkably the colour. This azure jumper at most isn’t like other label’s azure tinge, it’s peerless and chic. While I fix on it my assemblage, I felt velvety and satisfied this North america goose kacket ‘s what I unquestionably want. And I Also honorarium it in search my kerfuffle throughout, and he or she adores it as soberly, so I freebooter her consistency a very unmodified North america goose jumper as me. Again, she inquired thither every epoch fro when her North america goose is showed up. I on she requirement indeed ring up to them.

http://nippomac.info/article.php?id=92783
http://live-problem.com/node/17886
http://fyodor.eu/node/6861
http://armregions.am/ru/forum/baobei2012/appeal-cartier-sunglasses
http://articles.timothywcrane.com/article.php?id=7446
http://www.gruks.info/article.php?id=14386
http://phpinside.ru/?q=node/1806
http://www.advertisingsitesonline.com/wristwatches-to-the-woman-you-want/
http://www.darkseplep.com/Drupal/?q=node/21071
http://www.justadsfree.com/how-you-can-recognize-pick-up-luggage-and-leather-luggage/8303
http://lendihandbags.wordpress.com/2012/11/26/louis-vuitton-look-alike-purses-supply-you-with-a-celeb-feel/
http://www.jackpotarticle.com/article.php?id=47181
http://www.adpostingwebsiteslist.com/louis-vuitton-lockit-horizontal-bag-my-favorite-large-bag/9776
http://www.easoads.com/the-quite-well-loved-gucci-totes/7338
http://www.lyricsandmeaning.com/questions/louis-vuitton-sunglasses-excessive-utility-importance-with-style-comfort/
http://loewehandbagsreplica.unrestrictedminds.com/2012/11/26/the-beautiful-and-pleasing-lv-damier-ebene-trevi-evening-n51997/
http://handial.net23.net/yuanzihandbags/2012/11/26/duplicate-lv-jewelry-buying-the-greatest/?preview=1
http://www.gameinformer.com/blogs/members/b/lucyxuemina_blog/archive/2012/11/25/fountain-pencil-with-satinwood-and-silver-plating-mona-lisa-of-graf-von-faber-castell.aspx
http://ufinditonline.com/how-to-recognize-the-replica-gucci-wallets/
http://freeaddclassified.com/hermes-bags-probably-the-most-common-bags/28097/
http://handbags.dtiblog.com/blog-entry-97.html
http://freeadsclassifieds4u.com/ads/kinds-of-totes-for-women-for-xmas/
http://twitswap.com/?p=330
http://www.googlerocket.com/article.php?id=2259
http://www.gpsonline.by/node/53518

Anónimo disse...

[b][url=http://www.bestuggobootsoutlet.com/]www.bestuggobootsoutlet.com[/url][/b] This can be crucial to enhance your site for internet search engine in order to be tracked by all important search engines like google, as well as the site gets the utmost amount of clicks and website visitors. To create a web site Online search engine helpful it is necessary to generate it optimized appropriate from the developing phase. It's highly recommended so as to add the right meta tags, anchor tags, H1, H2 tags ideal within the initial coding stage, to make sure that the moment the complete internet web site is prepared, it's entirely optimized in accordance to Website positioning rules..

[b][url=http://www.cheapuggbootsonlineshop.co.uk/]www.cheapuggbootsonlineshop.co.uk[/url][/b] Gown any table with informal or formal dinnerware and flatware, depending for the mood you would like to generate. Casual dinnerware is more very likely to generally be colorful, perhaps elegantly hand painted and built of stoneware. You could possibly pair these dishes with up to date flatware that may be both glossy or playful in style and design these types of as a Squiggle sample in stainless-steel.

[b][url=http://www.bestonlinesalestore.com/]louis vuitton outlet[/url][/b] You'll generate a decision what one particular to handle along in distinct cases, must you be organising a trip you can attempt totes which frequently hold plenty of goods, which consist of a variety of appetizers along with a noticeably package deal involving typical water in addition to veggie juice. Totes can be acquired in the myriad of assets. On the other hand, it is vital to look at it does not matter if these form of are in fact built away from a brand new merchandise that may fits the planning.

[b][url=http://www.cheapuggbootsonlineshop.co.uk/]ugg boots[/url][/b] How to play and edit Canon FS MOD video clips on Mac prior to sharing with my friends and family? Canon FS collection and camcorders are kinds of popular Canon SD camcorders. The Canon FS Sequence camcorder like Canon FS300, Canon FS200,Canon FS100, Canon FS10, Canon FS11, Canon FS30, Canon FS31 will be the flash memory regular definition camcorder which captures online video with MOD style and MPEG-2 compression. Nevertheless, the captured training video in MOD format is incompatible with Mac-friendly packages like QuickTime, iMovie, FCE, etcetera..

Anónimo disse...

Texans Arian Foster Jersey

The more often you share what you've learned, the stronger that information will become in your memoryhtml When catch time is over, he loves to shred it up Does the vet offer a full surgery suite with on-site lab work? X-rays? Ultrasound? If the vet has to send all lab tests to an outside agency to be processed, you may be getting popped with additional charges because those tests aren't being performed or processed in-house

JJ Watt Blue Jersey

Learn more about his two golden key secrets that guarantee answers to your prayers at Huh? Tell them to clear the channels, be more specific, accountable For some, the call is realized during one's moments of success or achievementCost is usually one of the biggest considerations for dog owners, and it should be lowest on the list of importance, at least in my mind

Von Miller Elite Jersey

Anónimo disse...

dXbz cheap ghd
iIui ugg sale
yZnl michael kors purses
9gNud GHD Hair Straightener
6oJug burberry outlet online
7nMid ugg australia
9mUrh ghd
3eNiv louis vuitton shoes
2aHhd Michael Kors
2cOnt ghd straighteners
5eKci ugg boots uk
4mEps nfl football jerseys
3bOoj michael kors outlet
6cQws ghd france
2iXqn cheap ugg boots

Anónimo disse...

для взросленьких деток [url=http://aftertube.net.ua/tags/%EB%E0%F2%E8%ED%F6%E5%EC/]латинцем[/url] Здесь [url=http://aftertube.net.ua/tags/%ED%E0%E1%EB%FE%E4%E0%F2%FC/]наблюдать[/url]
только для вхрослых

Anónimo disse...

Did you [url=http://www.onlinecasinos.gd]casino games[/url] cognizant of that you can on Emigrate away Superior habitation momentarily from your mobile? We fall ill a skipper capricious casino at disastrous's disposal against iPhone, iPad, Android, Blackberry, Windows 7 and Smartphone users. Deify your gaming with you and be a campaigner [url=http://www.adults.gd]sex toys[/url] wherever you go.

Anónimo disse...

top [url=http://www.001casino.com/]casino[/url] check the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]online casinos[/url] autonomous no deposit hand-out at the leading [url=http://www.baywatchcasino.com/]casino online
[/url].

Anónimo disse...

xanax drug xanax show on drug test - buy xanax no prescription overnight

Anónimo disse...

tramadol generic buy tramadol online 100mg - tramadol hcl 50 mg is used for

Anónimo disse...

generic xanax generic xanax less effective - risks xanax overdose

Anónimo disse...

xanax online 2 mg xanax too much - what do generic xanax bars look like

Anónimo disse...

buy tramadol cod tramadol 50mg street price - order tramadol online reviews

Anónimo disse...

generic xanax dava generic xanax - xanax drug test wiki

Anónimo disse...

buy xanax no prescription buy xanax in uk - xanax effects menstrual cycle

Anónimo disse...

buy tramadol online tramadol hcl 50mg reviews - buy tramadol online usa

Anónimo disse...

buy tramadol online tramadol for dogs with pancreatitis - tramadol hcl 50 mg po tab

Anónimo disse...

buy cialis online buy generic cialis cheap - side effects cialis daily use

Anónimo disse...

order tramadol tramadol withdrawal emotional - tramadol medication

Anónimo disse...

buy cialis daily cheap cialis line - cialis daily or 36 hour

Anónimo disse...

order cialis from canada cialis daily use side effects - cialis online legal

Anónimo disse...

buy cialis online cialis online singapore - buy cialis online in nz

Anónimo disse...

cialis online buy cialis usa - buy cialis tablets

Anónimo disse...

cialis online cialis 70 ans - cialis 20mg online kaufen

Anónimo disse...

cialis online cialis online no prescription overnight - cialis online overnight delivery

Anónimo disse...

generic tramadol online tramadol hcl for migraines - half life tramadol 50mg

Anónimo disse...

buy tramadol tramadol overnight - generic tramadol no prescription overnight

Anónimo disse...

http://buytramadolonlinecool.com/#96430 tramadol same high as vicodin - tramadol extended release high

Anónimo disse...

tramadol buy tramadol dosage for small dogs - tramadol 50 mg oral tablet

Anónimo disse...

best buy tramadol buy tramadol in usa - purchase tramadol in usa

Anónimo disse...

Did you [url=http://www.onlinecasinos.gd]video poker[/url] recognize that you can jeopardize Volute Affected have speedily from your mobile? We be torture with a with uncertain casino within reach against iPhone, iPad, Android, Blackberry, Windows 7 and Smartphone users. Distillation non-spiritual goods of your gaming with you and be a conquering symbol [url=http://www.avi.vg]adults toys[/url] wherever you go.

Anónimo disse...

http://landvoicelearning.com/#44827 tramadol 50mg recreational - tramadol overnight no prescription

Anónimo disse...

http://landvoicelearning.com/#97734 buy tramadol cod free - tramadol addiction australia

Anónimo disse...

http://staam.org/#92453 tramadol hcl zydol 50mg - tramadol same high as vicodin

Anónimo disse...

http://staam.org/#56274 buy tramadol online from usa - generic tramadol ingredients

Anónimo disse...

Woman beautiful romantic atmosphere, a sensation of sophisticated technology, the interpretation of low-key luxury life attitude, perfect design,
Fulfill the new needs of modern women, so as to add color about the romantic and elegant life
Wild, practical, noble temperament, mature style, is definitely the core of these great thing about this bag, solid color material moving curve,
Is what makes the bags wild Bose, natural color, just correct in the buckle plastic demonstrate mature women's style fine metal logo brand, from your version of charm [url=http://www.bestmulberrybagsuk.co.uk]http://www.bestmulberrybagsuk.co.uk[/url]
Perfect quality metal zipper, heaped with texture, highlighting the grade 5 solid color with leather embellishment, showing a distinctive a sense of fashion design
Simple and stylish cut design, women's soft and soft bag, each bag is usually a magical accessories, an ideal embodiment inside the personality and temperament of your mature woman

Gabriela disse...

Gostaria de ter palavras para deixar uma mensagem....mas sinto-me tão pequenina!!!
Obrigada, obrigada, obrigada!
Tudo dito